Τύποι Βυσμάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ)
Επίπεδο φόρτισης | Σταθμός φόρτισης | Καλώδιο | Όχημα |
---|---|---|---|
Level 1 ≤ 2,3 kW Φορτιστής έκτακτης ανάγκης που δεν απαιτεί εγκατάσταση | Καλώδιο τύπου 2 | Δεν απαιτείται | Tύπου 2 |
Level 2 με ενσωματωμένο καλώδιο (μη αποσπώμενο) Έως 22 kW – Ιδιωτικοί σταθμοί φόρτισης | Καλώδιο τύπου 2 | Δεν απαιτείται | Τύπου 2 |
Level 2 Έως 22 kW – Δημόσιοι & εκτεθειμένοι σταθμοί φόρτισης | Πρίζα τύπου 2 θηλυκό | Τύπου 2 αρσενικό – θηλυκό | Τύπου 2 αρσενικό |
Level 3 (πρότυπο ΕΕ) Έως 360 kW | Καλώδιο CCS 2 | Δεν απαιτείται | CCS 2 |
Level 3 (ορισμένα παλαιότερα ευρωπαϊκά οχήματα) Έως 400 kW – Το πρότυπο συνεχίζει να χρησιμοποιείται σε άλλες χώρες | καλώδιο CHAdeMO | Δεν απαιτείται | CHAdeMO |
1. Σταθμός φόρτισης:
Το 2014, η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) ενέκρινε την καινούργια οδηγία που απαιτεί την τυποποίηση των σύνδεσμων φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων με προθεσμία Νοέμβριο 2017. Η οδηγία αφορά τους δημόσιους σταθμούς φόρτισης εγκατεστημένους ή αναβαθμισμένους μετά την καθορισμένη ημερομηνία και απαιτεί την διαθεσιμότητα των ακόλουθων βυσμάτων σύνδεσης:
- Type 2 – τύπου 2 (γνωστό και ως Mennekes), για την παροχή φόρτισης Level 2
- CCS 2 (Combo 2), για την παροχή φόρτισης Level 3
Εκτός από τους προαναφερμένους και πλέον βασικούς τύπους βυσμάτων, στην Ευρώπη θα βρείτε επίσης:
- Type 3 (κύριος στην Γαλλία και Ιταλία)
- CHAdeMO στους σταθμούς φόρτισης συνεχούς ρεύματος (DC)
Ανάλογα με τις συνθήκες χρήσης και τη θέση στάθμευσης/εγκατάστασης, θα πρέπει να εξετάσετε ποιος τύπους σταθμού φόρτισης ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες σας, με πρίζα ή με ενσωματωμένο καλώδιο.
Πρίζα
- Φορτίζει οποιοδήποτε όχημα
- Ευελιξία στην τοποθέτηση σταθμού φόρτισης
- Εξάλειψη κινδύνου ζημιάς στο καλώδιο
Ενσωματωμένο καλώδιο
- Ευκολία στην χρήση
- Δεν απαιτείται επιπλέον καλώδιο φόρτισης
2. Καλώδιο σύνδεσης
Τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα που διατίθενται στην ΕΕ είναι εξοπλισμένα με καλώδιο φόρτισης Level 1 (mode 2). Αυτό το καλώδιο συνδέεται με μια οικιακή πρίζα Schuko, και αποτελεί έναν πρακτικό εφεδρικό φορτιστή. Ωστόσο, λόγω της χαμηλής ταχύτητας φόρτισης (διαβάστε περισσότερα σχετικά με τις ταχύτητες φόρτισης), μπορεί να είναι ακατάλληλο για καθημερινή χρήση.
Μεριά σύνδεσης με τον σταθμός φόρτισης:
- Οι δημόσιου σταθμοί φόρτισης (Level 2) συνήθως διαθέτουν μόνο την υποδοχή, όπου οι χρήστες φέρνουν και συνδέουν το δικό τους καλώδιο. Οι περισσότεροι σταθμοί φόρτισης θα διαθέτουν την υποδοχή Τύπου 2.
- Οι σταθμοί ταχείας φόρτισης (Level 3) συνεχής ρεύματος (DC) διαθέτουν το καλώδιο για απευθείας σύνδεση με το ηλεκτρικό αυτοκίνητα. Στης περισσότερες περιπτώσεις τα βύσματα είναι CCS 2 (Combo 2) – σύνδεσμος Τυπου 2 με επιπρόσθετες επαφές. Ορισμένοι σταθμοί ταχείας φόρτισης (συνεχούς ρεύματος) προσφέρουν και καλώδιο με βύσμα CHAdeMO, συμβατό με ορισμένα ηλεκτρικά οχήματα (για παράδειγμα το Nissan Leaf).
- Οι επιτοίχιοι / οικιακοί σταθμοί φόρτισης (Level 2) είτε διαθέτουν μόνιμο καλώδιο, είτε παρέχουν μόνο την υποδοχή. Στην ΕΕ, και στις δυο περίπτωσης, φέρουν τον σύνδεσμο Τύπου 2. Μια εξερεση είναι η αγορα της Γαλλίας, όπου ο τοπικός νόμος υποβάλλει ένα κάλυμμα στις ηλεκτρικές επαφές του συνδέσμου / βύσματος, και συνεπώς αναπτύχθηκε το βύσμα Τύπου 3. Ωστόσο, ο Τύπος 3 δεν κέρδισε το αγοραστικό κοινό και πλέον καταργείται, ενώ ο γαλλικός νόμος τηρείτε με την απουσία μονίμου καλώδιου κια μια κάλυψη της υποδοχής πάνω στον σταθμό φόρτισης.
Η μεριά σύνδεσης με το ηλεκτρικό όχημα αποτελείτε από μια από τα παρακάτω βύσματα:
Τύπου 2
Συμβατοί με όλα τα νέα ηλεκτρικά οχήματα που διατίθενται στην ΕΕ.
Μέγιστη ισχύς: 22 kW (έως 43 kW σε σταθμούς ταχείας φόρτισης)
CCS 2
Συμβατοί με τα περισσότερα νέα οχήματα που διατίθενται στην ΕΕ και υποστηρίζουν ταχεία φόρτιση συνεχούς ρεύματος (DC).
Μέγιστη ισχύς: 50 kW
CHAdeMO
Συμβατοί με κάποια οχήματα που διατίθενται στην ΕΕ και υποστηρίζουν ταχεία φόρτιση συνεχούς ρεύματος (DC).
Μέγιστη ισχύς: 50 kW
3. Ηλεκτρικό όχημα
Τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα που διατείνονται στη ΕΕ είναι εξοπλισμένα με θύρα Τύπου 2 για φόρτιση AC (εναλλασσόμενο ρεύμα) και (όταν υποστηρίζεται) με επιπρόσθετες επαφές CCS 2 για ταχεία φόρτιση συνεχούς ρεύματος (DC). Υπάρχουν εξαιρέσεις, όπως για παράδειγμα το Tesla Model S και Model X, τα οποία υποστηρίζουν DC φόρτιση, αλλά απαιτούν έναν αντάπτορα Τύπου 2 – CCS ή CHAdeMO. (Οι παλαιότερες εκδόσεις των παραπάνω μοντέλων υποστηρίζουν μόνο CHAdeMO). Σημειώστε ότι το Tesla Model 3 της Ευρωπαϊκής αγοράς, διαθέτει και σύνδεσμο Τύπου 2 και CCS 2. Επίσης τα περισσότερα Ιαπωνικά μοντέλα όπως το Nissan Leaf ή το Mitsubishi Outlander χρησιμοποιούν την υποδοχή CHAdeMO για φόρτιση συνεχούς ρεύματος.
Βορειά Αμερική
Στη Βόρεια Αμερική τα πρότυπα για τους σταθμούς και καλώδια φόρτισης είναι:
- Πρίζα NEMA 14-50, γνωστή και ως RV Outlet.
- Τύπος 1, γνωστό και ως J Plug. Είναι το βασικό πρότυπο σύνδεσης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και χρησιμοποιείται στους σταθμούς φόρτισης με μόνιμα συνδεδεμένο καλώδιο και ως υποδοχή σε κάποιους σταθμούς χωρίς καλώδιο.
- CHAdeMO. Για ταχεία φόρτιση.
- CCS 1 (Combo 2). Επίσης για ταχεία φόρτιση. Όπως και το ευρωπαϊκό CCS 2, το CCS 1 αποτελείται από έναν συνδυασμό συνδέσμου Τύπου 1 με πρόσθετες επαφές.
Τα ηλεκτρικά οχήματα που προορίζονται για την Βόρεια Αμερικάνικη αγορά είναι συνήθως εξοπλισμένα με βύσμα Τύπου 1. Για την ταχεία φόρτιση τα αυτοκίνητα από ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες συνήθως διαθέτουν επιπλέον επαφές (CCS 1), ενώ οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες κατά κάνονα χρησιμοποιούν CHAdeMO. Τα οχήματα της Tesla είναι εξοπλισμένα με μια μη-τυπική φίσα η οποία χρησιμοποιείται για κανονική και ταχεία φόρτιση.
Υπόλοιπες Αγορές
Η Ιαπωνία, και η Ασία γενικός, χρησιμοποιεί τον Τύπου 1 για τη φόρτιση AC και το CHAdeMO για ταχεία φόρτιση συνεχούς ρεύματος DC. Η Κίνα ακολουθεί έναν τοπικό πρότυπο – GB/T.